هفته ی تربیت بدنی ونکات قابل توجه/ علی حاجی
اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.

هفته تربیت بدنی و نکاتی که باید به آن توجه داشت


دکتر علی حاجی / دبیر آموزش و پرورش شهرستان جلفا

 

 هفته تربیت بدنی و نکاتی که باید به آن توجه داشت

 
هفته تربیت بدنی و ورزش همه ساله از۲۶ مهر تا ۲ آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیّت و اثرات ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، توسعه و ترویج ورزش در خانواده ها و ترغیب جامعه به ورزش های همگانی برگزار می شود و این امر تلنگری است براي شروع دوباره یک زندگی بهتر و شادتر .
 
   بدلیل اهمیت تربیت بدنی، یونسکو در سال ۱۹۷۸ در منشور خود آن را به‌عنوان یکی از "حقوق اساسی بشر" به رسمیت شناخت و خواستار فراهم آوردن فرصت‌های آموزشی برای آن در سیستم‌های آموزشی کشورها گردید (ماده ۱) و از کشورها خواسته شد تا با اختصاص جایگاه شایسته و مهم در نظام آموزشی، تربیت بدنی و ورزش را ارتقاء بخشند (ماده ۲) و بر تأمین نیروی انسانی کافی و متخصّص برای آموزش درس تربیت بدنی، برنامه‌ریزی درسی جامع‌ و فراهم آوردن امکانات لازم برای درس تربیت بدنی و ورزش تأکید دارند (ماده۴ و ۵). علاوه بر این‌ها، حمایت پژوهشی، اطلاع رسانی کافی و حمایت وسایل ارتباط جمعی، مقامات دولتی و نهادهای تخصّصی غیردولتی نیز به صورت یک کوشش هماهنگ در جهت ارتقای درس تربیت بدنی خواسته شده است (مواد ۶ و ۸). امّا علی‌رغم اهمیت تربیت بدنی و ورزش به‌عنوان نیاز اساسی دانش‌آموزان، هیچ موقع بعنوان اولویت در نظام اموزشی بسیاری از کشورها، از جمله کشورمان قرار نگرفته است..
 
   زنگ ورزش اهمیت بسیاری در ارضای نیازهای اجتماعی، شناختی و حرکتی دانش آموزان دارد. ساعات ورزش در مدارس ما، بخشی از برنامه یادگیری است و نباید صدای زنگ ورزش در هیاهوی کلاس درس گم شود. آن زمان مطمئنی برای فراگیری بسیاری از مهارتهای زندگی اجتماعی است. در بازی های گروهی، کودک معنای مصلحت " جمع " را فرامی گیرد و در حد توان برای موفقیت گروه خود می کوشد. چه بسا اگر ما معلمان کارتیمی را از همین اوان کودکی یاد میگرفتیم الان برای رسیدن به حق و حقوق مان با این همه مشکل مواجه نبودیم. کم توجهی برخی از مدیران و مسئولان مدارس به تربیت بدنی، متخصص نبودن برخی از معلمان تربیت بدنی و جابجایی اعتبارت تربیت بدنی و صرف ان در امور دیگر باعث کم رنگ شدن اهمیت ورزش در مدارس شده است. اما قدمت ۹۰ ساله درس ورزش و تربیت بدنی در کنار سایر دروس در آموزش و پرورش بیانگر اهمیت این درس می باشد.
 
 کودکان و نوجوانان سرمایه های اصلی هر کشوری می باشند. سلامت جسمی و روانی آنها اساس پی ریزی جامعه سالم و پویاست. یکی از مهم ترین فاکتورهای ورزش و سلامتی، تغذیه سالم هست که باید در مدارس مورد توجه قرار گیرد.كاهش تحرك و عادات غذایی نامناسب در زندگي امروزي موجب شيوه هاي نوين زيستن گرديده که یکی از پیامد آن بروز چاقی هست. آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می دهد که حدود۳۰  درصد دانش آموزان ایرانی دچار چاقی و اضافه وزن هستند که شيوع اضافه وزن و چاقى در شهرها دو برابر روستاها است. بر اساس این آمار۲۵/۷ درصد از دانش آموزان مدارس هر هفته نوشابه مصرف میکنند، حدود ۳/۶ دهم درصد از دانش آموزان هر روز صبحانه نمی خورند و٦۰ درصد آنان روزانه شير مصرف نمى كنند. تقریباً ٦٨ درصد دانش آموزان روزانه سبزيجات تازه و ٤٠ درصد دانش آموزان روزانه ميوه مصرف نمى كنند، ٤٨ درصد آنها روزانه مسواك نمى زنند و طبق آمارهاى دقيق ٢٧ درصد دانش آموزان ترى گليسيريد بالا دارند. با توجه به اینکه دانش¬آموزان در سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به میان وعده هم نیاز دارند و در بیشتر مواقع این نیاز را از طریق مواد غذایی موجود در بوفه مدارس تامین می کنند. از این رو ضرورت دارد علاوه بر آموزشهای بهداشتی، توجه ویژه ای به مواد غذایی عرضه شده نحوه تهیه و توزیع و ... معطوف گردد و این امر با مشارکت والدین، کارکنان مدرسه و دانش اموزان و نظارت اداره اموزش و پرورش امکان پذیر است. در حالیکه متاسفانه نظارت مسئولین محترم آموزش و پرورش در برخی مدارس، توجه بیشتر بر میزان درآمد بوفه های مدارس و اختصاص درصدی ازین درآمد به آنها می باشد.
 
 
 
   ناهنجاری‌های اسکلتی در بین دانش‌آموزان از دیگر مسائلی هست که باید به آن توجه اساسی شود. متاسفانه آمار نشان می‌دهد در بسیاری از مناطق کشور۸۵ درصد دانش‌آموزان با ناهنجاری‌های اسکلتی نظیر گودی گردن و کمر، قوز پشت، پاهای پرانتزی، افتادگی شانه‌ و...مواجه هستند. برخی از این ناهنجاری‌ها منشا ارثی داشته اما بیش‌تر این موارد ناشی از کم تحرکی، بد راه‌رفتن، بد ایستادن، بد نشستن، خوابیدن نامناسب، تغذیه بد و ... است که لطمات زیادی را به کودکان و نوجوانان وارد کرده است. و همچنین وجود تجهیزات ورزشی و میز و صندلی غیراستاندارد در بسیاری از مدارس از دلایل مهم بروز این ناهنجاری هاست. آموزش صحیحِ نشستن و خوابیدن از طریق خانواده ها و رسانه ها و استاندارد سازی صندلی های مدارس می تواند از بروز و تشدید این ناهنجاریها جلوگیری کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

یک شنبه 30 مهر 1396برچسب:, :: 8:55 :: نويسنده : *** راه معلم ***

مابرای رسیدن به دموکراسی،بایدازکودکان آغازکنیم ////////////// ///////////////
درباره ی سایت

به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد.
تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است ..........
">
تازه ها
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 35
بازدید کل : 5498
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1